d
Follow us
  >  Doradztwo podatkowe   >  Informacja o realizowanej strategii podatkowej

Informacja o realizowanej strategii podatkowej

W celu zapewniania społeczeństwu kontroli nad większymi podmiotami gospodarczymi ustawodawca na podatników funkcjonujących w ramach PGK lub których przychody za ubiegły rok podatkowy przekroczyły wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 50 milionów Euro, nakłada obowiązek tworzenia strategii podatkowych i podawania ich do publicznej wiadomości. Dla większości  z Państwa, których ów obowiązek dotyka, zapewne będzie to kolejna niedogodność, którą trzeba „odhaczyć”, ale z drugiej strony publikacja takiej informacji może również mieć wartość praktyczną dla samego podatnika i jego wewnętrznych organów. Przyjrzyjmy się jej zatem nieco bliżej.

Wymagana zawartość

Przepis ma charakter nieostry, ogólny i otwarty. Z punktu widzenia podatnika takie rozwiązanie może mieć pewne zalety, takie jak np. spora dowolność w sporządzeniu informacji, ale też i wady, no bo przecież czego tak naprawdę oczekuje od nas ustawodawca? Przede wszystkim chodzi o:

  • wyszczególnienie podmiotów, z którymi wartość transakcji przekroczyła 5% sumy bilansowej;
  • złożone przez podatnika wnioski o wydanie interpretacji lub informacji wiążącej;
  • informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową;
  • informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych z podziałem na podatki, których dotyczą.

Dochodzą do tego takie pozycje jak:

  • dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowe;
  • procesy oraz procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniające ich prawidłowe wykonanie;
  • dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej;
  • planowane lub podejmowane przez podatnika działania restrukturyzacyjne.

Zarazem sama informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna uwzględniać charakter, rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności.

Sporządzanie informacji w praktyce

Oczekuje się, że w proces sporządzenia informacji podatkowej zostaną zaangażowane osoby na każdym istotnym szczeblu funkcjonowania podmiotu. Odnosi się to zarówno do departamentów odpowiedzialnych za kwestie podatkowe, jak i prawne, ale również do wszystkich istotnych jednostek i osób odpowiedzialnych za tworzenie i implementowanie rozwiązań w ramach danego podmiotu oraz za ogólny kierunek jego rozwoju.

Ministerstwo swego czasu opublikowało wytyczne, z którymi zresztą polecamy się zaznajomić, i pomimo tego, że nie mają one charakteru wiążącego, to jednak pozwalają lepiej zrozumieć zamysł ustawodawcy i poznać jego oczekiwań względem publikowanej informacji (czytaj: Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego – wersja 2.0 z czerwca 2020 r.). Zdaniem ministerstwa strategia danego podmiotu powinna wskazywać m.in. „że kwestie podatkowe traktowane są jako zagadnienie odpowiedzialności przedsiębiorstwa, a płacenie podatków w kwocie i w czasie wymaganymi przepisami prawa jest traktowane jako należny zwrot części zysku do społeczeństwa, w którym podmiot funkcjonuje i wykorzystuje jego zasoby”, nakreślać wizję i misję podatkową, długoterminowe cele gospodarcze, podlegać regularnemu przeglądowi oraz odnosić się do takich kwestii jak:


  • ryzyko podatkowe – które jest ogólną orientacją co do zagrożeń podatkowych, jakie mogą pojawiać się w ramach działalności danej firmy lub wynikać z samego faktu działania w określonej branży; strategia ryzyka podatkowego powinna określać podejście organizacji do ograniczania ryzyka podatkowego poprzez minimalizację zagrożeń ze strony otoczenia podatkowego oraz wykorzystania szans, jakie daje prawo podatkowe;
  • tzw. apetyt na ryzyko (pożądany poziom ryzyka podatkowego, które firma jest gotowa zaakceptować w swojej działalności, z ang. risk appetite) – strategia podatkowa powinna opisywać gotowość przedsiębiorstwa do podjęcia ryzyka, w tym gotowość do uwzględniania pozycji podatkowych, które mogą zostać niezaakceptowane/podważone przez administrację skarbową;
  • poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego;
  • raportowanie;
  • składanie deklaracji;
  • strategia płatności zobowiązań podatkowych.

 

Co do zasady przedsiębiorstwa raczej nie są skore do rozwodzenia się w publikowanych informacjach nad poszczególnymi kwestiami. Na ogół zamieszczane informacje mają od kilku do kilkunastu stron i nierzadko miewają wyjątkowo lakoniczny charakter. Niekoniecznie wynika to z lenistwa osób odpowiedzialnych za ich sporządzanie, ale również, a często i przede wszystkim, z przezorności. W interesie przedsiębiorstwa nie jest dzielenie się z konkurencją swoimi tajemnicami, co w realiach gospodarki rynkowej jest oczywiste, ale i zbytnia nadgorliwość w dzieleniu się z suwerenem swoją strategią podatkową mogłaby doprowadzić do ryzyka pojawienia się zarzutów o stosowanie optymalizacji podatkowych, co przez podatnika z wiadomych przyczyn nie jest pożądane, zwłaszcza jeśli miałyby się okazać prawnie niedozwolone. Mimo wszystko publikacja informacji podatkowej jest również okazją – chociażby do kreowania własnego wizerunku. Ze względu na swój publiczny charakter jest to swego rodzaju wizytówka, więc chociażby z tego powodu warto zadbać o jej właściwą formę. Korporacje potrafią wykorzystywać je np. do promowania inicjatyw, których są częścią, szczycenia się prowadzoną działalnością charytatywną, czy zamieszczania w nich swoich planów na przyszłość, niekonieczne powiązanych z restrukturyzacją, gdzie dzielą się ideałami, które im przyświecają, czy tym jak promowane przez nie rozwiązania mogą przysłużyć się szerszej wspólnocie.  

Uwagi końcowe

Warto pamiętać, że ustawa dopuszcza możliwość wyłączenia danych objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową i procesu produkcyjnego, jednak takie wyłączenie musi być uzasadnione prawnie. W razie wątpliwości można spróbować zasięgnąć opinii organu podatkowego. Pro forma nadmienimy, że przepis nakłada obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, a nie strategii podatkowej jako takiej. Innymi słowy: pomimo tego, że często te pojęcia używane są zamiennie, to jednak nie są synonimiczne; i o ile ciężko sobie wyobrazić realizowanie strategii podatkowej bez strategii podatkowej, to, przynajmniej teoretycznie, taka możliwość istnieje. Praktyczny wymiar tego zapisu jest taki, że nie trzeba jej zawierać w publikowanym dokumencie – chodzi tutaj jedynie o jej realizację i o to, co ustawa wymaga; przy czym jednocześnie należy mieć na względzie, że organy nadzorcze mają prawo żądać wglądu do strategii podatkowej kontrolowanego podmiotu. Sporządzoną informację należy zamieścić na swojej stronie internetowej i powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; względnie, w przypadku podmiotów pozostających we właściwości Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, skorzystać z dedykowanego adresu: strategiapodatkowa.1mazowiecki.us@mf.gov.pl Niewywiązanie się z powyższego obowiązku grozi nałożeniem na podmiot kary w wysokości do 250 tys. złotych. Ponadto w przypadku za niedopełnienie obowiązku przekazywania informacji podatkowych i za przedłożenie nieprawdziwej informacji podatkowej Kodeks Karny Skarbowy przewiduje sankcje dla osób fizycznych. A na koniec pocieszenie prosto od Ministerstwa Finansów:


Ewentualna sankcja (kara pieniężna) przewidziana w ustawie o CIT dotyczy braku poinformowania naczelnika US o adresie strony internetowej, na której została zamieszczona informacja. Ewentualne błędy w opublikowanej informacji o realizowanej strategii podatkowej nie są czynnością karalną na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.


Pomimo tego, że nakładane kary rzadko kiedy oscylują w ich górnych granicach, niemniej radzimy nie lekceważyć tego obowiązku, ponieważ nie jest on aż tak skomplikowany i pracochłonny, jak mógłby się na pozór wydawać.   Reszta zmian

Dalsze zmiany w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych będą polegały na:

 

  • doprecyzowaniu zakresu zwolnienia z podatku od nieruchomości budowli infrastruktury portowej,
  • zmianie zakresu zwolnienia z podatku od nieruchomości obiektów infrastruktury kolejowej,
  • rozszerzeniu stawki podatku od nieruchomości przewidzianej dla budynków mieszkalnych na wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych.

Ujednolicenie opodatkowania garaży również ma bezpośredni związek z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że niekonstytucyjnym jest opodatkowywanie wyższą stawką, tj. od budynków pozostałych, garaży z wyodrębnioną własnością znajdujących się w budynkach mieszkalnych względem tych bez wyodrębnionej własności.

Jednakże w przypadku zajęcia garażu w celu prowadzenia działalności gospodarczej będzie miała zastosowanie stawka właściwa dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.


Obsługa prawna   Nasi specjaliści z działu podatkowego służą pomocą w zakresie opracowania i przygotowania strategii oraz wsparciem w zakresie złożenia zawiadomienia do organów o publikacji strategii podatkowej. Oferujemy także dla przedsiębiorców bieżącą obsługę prawną obejmującą wszystkie formalno-prawne aspekty  prowadzenia działalności gospodarczej. Z naszą Kancelarią można kontaktować się osobiście, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Kontakt to nas znajdziecie Państwo pod adresem: https://kancelaria-mp.pl/kontakt/

Zapisz się do newslettera