d
Follow us
  >  Prawo pracy   >  Zlecenie też wlicza się do stażu – co zmieni się od 1 stycznia 2026 r.

Zlecenie też wlicza się do stażu – co zmieni się od 1 stycznia 2026 r.

Wreszcie doczekaliśmy przełomu: od 1 stycznia 2026 r. (w sektorze publicznym; w sektorze prywatnym – po sześciu miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy) wejdą w życie przepisy, które wprowadzą do stażu pracy również okresy wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia – oraz innych form aktywności zawodowej poza typowym stosunkiem pracy.
Dla działów HR i pracodawców to wyzwanie, ale i szansa na usunięcie dotychczasowej nierówności – w wielu przypadkach osoby przez lata pracujące „na zleceniu” były pozbawione wielu uprawnień wynikających ze stażu pracy.

Zakres przewidzianych zmian

Zgodnie z przyjętą nowelizacją Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, podpisaną przez Prezydenta w dniu 15.10.2025 r. (Dz. U. 2025, poz. 1423) – przewidziano:

wliczanie do stażu pracy okresów wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług lub umowy agencyjnej;

wliczanie okresów prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz współpracy z osobą prowadzącą taką działalność;

wliczanie okresów zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem;

wliczanie pozostałych okresów, jak udokumentowana praca za granicą lub członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej – w określonych warunkach.

Zapewniono także działanie przepisów wstecznie – oznacza to, że okresy pracy spełniające kryteria (umowa zlecenia, działalność) przepracowane przed wejściem w życie ustawy będą mogły być wliczone do stażu.

Co to oznacza w praktyce dla pracodawców i pracowników

Dla pracowników:

osoby, które dotychczas pracowały wyłącznie lub głównie na podstawie umowy zlecenia, prowadziły działalność lub były współpracownikami przy takiej działalności, mogą zyskać istotny „staż pracy” – co może skutkować wyższym wymiarem urlopu, dodatkiem za wysługę lat, uprawnieniem do nagród jubileuszowych, dłuższym okresem wypowiedzenia lub wyższą odprawą;

okresy te muszą być właściwie udokumentowane – kluczowe znaczenie będzie miało m.in. zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna dokumentacja potwierdzająca prowadzenie działalności, opłacanie składek, wykonywanie usług.

Dla pracodawców/działów HR:

konieczna będzie weryfikacja dotychczasowego stażu pracy pracowników i analiza, czy objęte będą one zmianą – szczególnie w przypadku osób zatrudnionych wcześniej na podstawie umów cywilnoprawnych;

regulaminy zakładowe, umowy o pracę, zasady dodatku za wysługę lat, wymiaru urlopu – mogą wymagać aktualizacji, ponieważ nowy staż może wpłynąć na uprawnienia.

Przykłady praktyczne

pracownica była zatrudniona na podstawie umowy zlecenia przez 4 lata, następnie przeszła na umowę o pracę i obecnie pracuje od 1 roku. Do tej pory jej staż pracy wynosił 1 rok. Po wejściu w życie nowych przepisów może być liczony staż 5-letni, co może skutkować wyższym wymiarem urlopu lub dłuższym okresem ochrony wypowiedzenia;

Pracownik prowadził działalność gospodarczą przez 3 lata, następnie został zatrudniony na umowę o pracę. Zmiana może spowodować, że jego „staż pracy” uwzględni 3 lata działalności + okres zatrudnienia i tym samym może zmienić jego sytuację np. przy dodatkach stażowych.

Terminy

Pracownik będzie miał 2 lata na udokumentowanie aktywności zawodowych nowo wliczanych do okresu zatrudnienia. Pracodawca nie ma obowiązku wliczenia do okresu zatrudnienia okresów aktywności zawodowej nieudokumentowanych przez pracownika w powyższym terminie, a w związku z tym – po upływie powyższego terminu straci możliwość uzyskania przeliczenia okresu zatrudnienia u pracodawcy, u którego będzie zatrudniony, odpowiednio w dniu 1.01.2026 r. (u pracodawcy będącego jednostką sektora finansów publicznych) lub 1.05.2026 r. (u pozostałych pracodawców).

Podsumowanie

Nowelizacja Kodeksu pracy stanowi znaczący krok w kierunku równouprawnienia pracowników niezależnie od formy zatrudnienia. Dzięki temu osoby dotychczas pracujące na „cywilnoprawnych” umowach zyskają szansę na uprawnienia dotychczas dostępne głównie pracownikom etatowym. Jednocześnie dla pracodawców jest to sygnał, by – możliwie już teraz – przygotować się do zmiany: analiza, dokumentacja i aktualizacja wewnętrznych procedur staną się konieczne.

Ważne!

Do umów o pracę trwających w dniu wejścia nowelizacji (1.01.2026 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, 1.05.2026 r. dla pozostałych pracodawców), które przed tym dniem zostały wypowiedziane, będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Kontakt

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia z zakresu prawa pracy – zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

 

Zapisz się do newslettera