d
Follow us
  >  Prawo spółek i transakcje M&A   >  e-Doręczenia w spółkach – obowiązek, ale też korzyści

e-Doręczenia w spółkach – obowiązek, ale też korzyści

Mimo że od ponad trzech miesięcy spółki handlowe mają obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, wiele spółek wciąż nie założyło takiego adresu.

Choć przepisy nie przewidują sankcji za brak adresu do e-Doręczeń w spółkach, korzystanie z e-Doręczeń może znacznie ułatwić relację na linii przedsiębiorca – instytucja publiczna. Szybszy, prostszy, wygodniejszy i tańszy obrót korespondencji to podstawowe zalety nowego rozwiązania.

Czy spółki muszą mieć adres do e-Doręczeń?

Tak, od 1 kwietnia 2025 r. wszystkie podmioty niepubliczne zarejestrowane w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego muszą posiadać adres do doręczeń elektronicznych (ADE), zatem obowiązek posiadania adresu dotyczy m.in. wszystkich spółek handlowych zarówno tych utworzonych przed 1 stycznia 2025 r., jak i po tej dacie.

Mimo upływu ponad 3 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów spółki niechętnie korzystają z tego rozwiązania.

Czym jest adres do e-Doręczeń?

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o doręczeniach elektronicznych adres do doręczeń elektronicznych to adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344), podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.

Wyjaśniając tę nieco skomplikowaną definicję, można określić adres do e-Doręczeń jako oficjalne, ale szybsze i bardziej elastyczne narzędzie komunikacji elektronicznej między obywatelami, przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi (np. sądami bądź urzędami), będące odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Adres jest wpisywany do bazy adresów elektronicznych (BAE) prowadzonej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – tj. Ministra Cyfryzacji.

Jak założyć ADE?

ADE można utworzyć na kilka sposobów:

1.

Podmioty zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r. mogą:

a) złożyć wniosek o utworzenie ADE online w e-usłudze na Biznes.gov.pl;

b) złożyć wniosek o utworzenie ADE przy okazji składania wniosku o zmianę wpisu w KRS (w Portalu Rejestrów Sądowych albo w KRS):

2.

Nowo zakładane spółki składają wniosek o utworzenie ADE przy składaniu wniosku o utworzenie spółki do KRS (w Portalu Rejestrów Sądowych albo w KRS).

Korzyści z posiadania ADE

Stosunkowo skromne zainteresowanie tym rozwiązaniem, mimo że posiadanie ADE przez spółki handlowe jest obowiązkiem wynikającym z przepisów, może wynikać z faktu, że Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie przewiduje odpowiedzialności (karnej, czy administracyjnej) za niezałożenie przez spółkę ADE.

Warto podkreślić, że powyższy brak sankcji nie jest okolicznością, uzasadniającą zaniechanie utworzenia ADE.

Zostawiając na marginesie fakt, że posiadanie przez spółki ADE jest ustawowym obowiązkiem, warto wskazać, iż korzystanie przez przedsiębiorców z e-Doręczeń wiąże się z kilkoma korzyściami ważnymi z perspektywy obrotu gospodarczego.

Zasadniczą korzyścią wynikającą z posiadania ADE jest uproszczenie komunikacji między podmiotami prywatnymi a instytucjami publicznymi, a więc przełamanie istotnych uciążliwości występujących w obrocie gospodarczym tj. wysokiego formalizmu i przewlekłości procedur w relacjach przedsiębiorcy m.in.: z sądami czy urzędami.

Komunikacja przy wykorzystaniu ADE jest wygodniejsza (pozwala na wysłanie przesyłki w dowolnym czasie, z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty na poczcie), szybsza, a jednocześnie równoważna pod względem prawnym tradycyjnej przesyłce poleconej.

Wykorzystanie ADE, z uwagi na uproszczenie obrotu korespondencji, może również przyspieszyć załatwienie sprawy przez organ administracji publicznej. Komunikacja przy wykorzystaniu ADE jest również tańsza niż pocztą tradycyjną, ponieważ korespondencja urzędowa w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna.

Jakkolwiek posiadanie ADE przez spółki jest ustalonym przepisami obowiązkiem, to jednak z posiadaniem adresu do e-doręczeń wiążą się też korzyści dla przedsiębiorców. Szybsze, prostsze, wygodniejsze i tańsze prowadzenie korespondencji z urzędem, czy sądem z pewnością stanowi krok w kierunku odformalizowania i uproszczenia relacji na linii przedsiębiorca – państwo, co z pewnością służy ułatwieniu prowadzenia działalności.

Kontakt

Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji na temat ADE albo utworzyć adres do e-Doręczeń – zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.

Maciej Węglarz

Zapisz się do newslettera